2003  nr. 2
 
  Redakcja składa podziękowanie Księdzu Biskupowi Vittorio Lanzaniemu, Delegatowi Zarządu Bazyliki św. Piotra na Watykanie (Fabbrica di San Pietro in Vaticano) za udostępnienie archiwów i materiałów zdjęciowych. Serdeczne Bóg zapłać! 
 
 
 Świadectwo 2000 lat 1   
 
 Piotr jest tutaj 2   
 
 Piotr, czyli Skała 3   
 
 Kościół namiestnika Chrystusa 4   
 
 Plac św. Piotra 5   
 
 Świadek wiary i historii 6   
 
 U progu bazyliki św. Piotra 7   
 
 W srecu Bazyliki 8   
 
 Bezcenne relikwie 9   
 
 Krzesło na ołtarzu 10   
 
 Pieta 11   
 
 Błogosławieństwo 
pierwszego papieża
12   
 
 Następcy św. Piotra 13   
 
 Podziemny świat Bazyliki 14   
 
 Święto Katedry św. Piotra15   
 
 
 
 
 
 
 
wydawnictwo   prenumerata sprzedaż wysyłkowa  sklep   kontakt  strona główna
 
  
  Pieta
 
  Najsłynniejszym dziełem sztuki znajdującym się w Bazylice św. Piotra jest Pieta dłuta Michała Anioła. Ta wyjątkowa rzeźba, będąca od pięciu wieków przedmiotem nieustającego podziwu historyków i miłośników sztuki, przedstawia Matkę Bożą podtrzymującą ciało zdjętego z krzyża Pana Jezusa. Wielu artystów przedstawiało tę scenę, lecz żadnemu nie udało się tak doskonale wyrazić jej symboliki ani tak mistrzowsko przedstawić postaci Maryi trzymającej umęczone ciało Syna.
 
 
  
Pieta - najpiękniejsza rzeźba w Bazylice, a może i na świecie, jest dziełem Michała Anioła

Fot. Grzegorz Gałązka

 
 
  Oglądajacych to arcydzieło zaskakuje przede wszystkim wyraz twarzy Maryi: skupiony, poważny, spokojny, wolny od znamion cierpienia. Nie ma na tej twarzy bólu Matki po stracie Syna - tak często widocznego w dziełach innych artystów. Jest to twarz kobiety całkowicie ufającej Bogu, świadomej, że właśnie dopełniła się wola Boża.
Pieta powstała z jednego bloku białego marmuru. Michał Anioł pracował nad tą rzeźbą dwa lata. Ukończył ją mając zaledwie 25 lat. Pieta najpierw została ustawiona w Kaplicy św. Petroneli, gdzie wnet zaczęło przychodzić wiele ludzi, aby ją podziwiać. Młody artysta, ciekawy ich opinii, nieraz wmieszał się w tłum, by słuchać komentarzy na temat swojego dzieła. Ponieważ ludzie gubili się w domysłach, kto mógł stworzyć takie arcydzieło, pewnej nocy poszedł do kaplicy i na wstędze opasującej Matkę Bożą wyrył swoje imię. Jest to jedyna rzeźba Michała Anioła z jego własnoręcznym podpisem.
Od połowy XVIII w. Pieta stoi w kaplicy znajdującej zaraz przy wejściu do Bazyliki, po prawej stronie. Odkąd w maju 1972 r. pewnien szaleniec rzucił się na rzeźbę z młotkiem i zanim pochwycili go strażnicy, zdążył ją uszkodzić, Pieta jest osłonięta pancerną szybą.
 
 Kaplice i ołtarze

Wobec licznych ołtarzy i kaplic w Bazylice św. Piotra, aż trudno uwierzyć, że w początkach chrześcijaństwa w świątyni mógł się znajdować tylko jeden ołtarz. Ołtarz uznawano bowiem za znak obecności Chrystusa, który jest tylko jeden. Wraz ze zmianami w liturgii zmieniał się również wygląd kościołów. Powiększała się liczba wiernych, którzy szukali w nich miejsca do cichej modlitwy. Zrodził się również zwyczaj fundowania kaplic przez władców i osoby zamożne. Niektóre z kaplic dorównują sławą kościołom, w których się znajdują, czego najlepszym przykładem jest polska Kaplica Zygmuntowska w Katedrze na Wawelu.
 
 
Tygodnik Tygodnik DOMINIK Tygodnik Miesiecznik Służba